Jumaat, 14 Mei 2010


Muqaddimah

Alhamdulillah,zat Allah yg maha tinggi,sifat-sifat Allah yg mulia,salam dan selawat ke atas hamba yang paling dekat dengan Allah s.a.wt,imam ad din dan imam ad daulah,Muhammad Rasulullah s.a.w, ahli keluarganya, para sahabatnya R.a , muslimin dan muslimat sekalian.

Bermula dari Yahoo Mail, friendster, kemudian laman web yg terkenal baru-baru ni iaitu facebook, akhirnya cadangan sahabat-sahabat dan saudara Khairul Faizi agar saya menceburi bidang blogger dapat saya laksanakan, Alhamdulillah. Maklumlah first time mengarang blog, keputusan Bahasa Melayu dalam SPM hanya B3 sahaja, karangan pun taklah sepower kalami dan kalam bicara ezoegypt, hanya minat berkongsi ilmu dan fikrah melalui blog-blog. Apa-apa hal kita menyahut firman Allah yang bermaksud: "Melainkan mereka yang saling berpesan- pesan kepada kebenaran ( dengan menunaikan segala ketaatan kepada perintah Allah dan meninggalkan segala larangannya ) dan saling berpesan-pesan kepada kesabaran ( atas segala musibah dan cabaran dalam dakwah menyeru kepada ma'ruf dan melarang kemungkaran) ". (surah Al-Asr,ayat 3).

Teringat akan kata-kata hikmah dalam sebuah filem Indonesia( Sang Murabbi) yang menceritakan sejarah hidup Syeikh Tarbiah PKS Ustaz Rahmat B Abdullah," kalau hanya berdakwah, kita memang bisa, tapi apa bisa kita cinta pada dakwah, cinta itu butuh pengorbanan waktu, harta dan tenaga". kata-kata hikmah ini memotivasikan saya dan sahabat-sahabat, kerap kami ulangi ayat-ayat tersebut ketika berjalan, ketika melakukan amal ijtima'i, sehinggakan ketika kami menonton perlawanan Inter Milan vs Chelsea ( maksudnya ketika menonton bolasepak, saja letak perlawanan tersebut sebab Mourinho is my favorite's,) .

Salam imtihan.

wallahua'lam.






1 ulasan: